بارداری در هفته ی 29

q

کودک شما چگونه تغییر می کند؟

 

اکنون وزن کودک شما حدود 1100 گرم و اندازه او کمی بیشتر از 38 سانتیمتر است. ماهیچه ها و ریه او به رشد خود ادامه می دهند و سر او بزرگتر میشود تا با مغز در حال رشد او (که در حال ساختن میلیاردها سلول عصبی است) هماهنگ شود. با این سرعت بالای رشد نباید تعجب کرد که نیازهای غذایی کودکشما در این سه ماهه به حداکثر مقدار خود می رسند. برای اینکه نیازهای غذاییخود و کودکتان را به خوبی تامین کنید، به مقادیر زیادی پروتئین، ویتامین C، اسید فولیک، آهن و کلسیم نیاز دارید. اسکلت کودک شما در حال محکم شدناست و به همین دلیل بدن او هر روز حدود به 200 میلی گرم کلسیم نیاز دارد.

 

شما چگونه تغییر می کنید؟

 

اکنون شما باید بتوانید حرکات کودک خود را به خوبی حس کنید. به ضرباتی کهکودکتان با آرنج یا پایش می زند توجه کنید و اگر احساس کردید که فعالیتکودکتان کم شده است به پزشک خود خبر دهید. او ممکن است از شما بخواهد تاتعداد حرکات جنین یا ضرباتی را که به بدن شما وارد می کند بشمارید، تامطمئن شود که مشکلی وجود ندارد.


ممکن است به برخی از عارضه های قدیمی،مثل سوزش معده و یبوست دوباره دچار شوید. هورمون پروژسترون که در دورانحاملگی ترشح می شود عضلات بدن شما را سست و آزاد می کند که شامل عضلات معدهو روده نیز می شود. شل شدن عضلات به اضافه ازدحامی که در شکم شماست سرعتهضم غذا را کاهش می دهد، بخصوص بعد از صرف یک وعده غذای سنگین ممکن است درمعده و روده شما گاز یا نفخ تولید کند. بواسیر نیز مشکل دیگری است که میتوانید آن را ناشی از رشد رحم (و همچنین یبوست) بدانید. بواسیر که به رگهایخونی متورم در ناحیه مقعدی گفته می شود در دوران حاملگی بسیار شایع است ومعمولا پس از زایمان به سرعت از بین می رود. اگر این عارضه همراه با خارشیا درد باشد، می توانید در یک لگن یا وان کوچک از آب گرم (که کفلها و مقعدرا بپوشاند) بنشینید و یا از کیسه آب گرم یا کمپرس سرد در محل عارضهاستفاده کنید. همچنین از نشستن یا ایستادن به مدت طولانی اجتناب کنید. ازمصرف هرگونه مواد دارویی بدون تجویز پزشک خودداری کنید و هرگونه خونریزیمقعدی را سریعا به او اطلاع دهید. برای جلوگیری از بروز یبوست از غذاهایفیبردار استفاده کنید، مقادیر زیاد آب بنوشید و یک تمرین ورزشی منظم داشتهباشید.


تعداد کمی از خانمهای حامله ممکن است به عارضه "افت فشار خونخوابیده" مبتلا شوند. این حالت ناشی ازکاهش فشارخون است وهنگامی که اینخانمها به پشت دراز می کشند ضربان قلب و فشار خون آنها تغییر می کند؛ ممکناست به سرگیجه دچار شوند و با تغییر وضعیت سرگیجه آنها از بین می رود. همچنین ممکن است هنگامی که به سرعت تغییر وضعیت می دهید دچار سرگیجه شوید. برای اجتناب از این عارضه هنگامی که می خواهید از حالت درازکش به حالتنشسته و سپس به حالت ایستاده تغییر وضعیت دهید این کار را به آرامی انجامدهید.

 

 

فعالیت های این هفته

 

چند کار بسیار مهم را انجام دهید: در هفته های اول پس از زایمان خریدکردن برای شما غیر ممکن خواهد بود. موارد زیر از جمله چیزهایی هستند که درآن زمان به شدت به آنها نیاز خواهید داشت. پس همین حالا آنها را تهیه کنید:


-
پوشک بچه: یک نوزاد به طور متوسط به 12 پوشک در روز نیاز دارد.

- لوازمبهداشتی بچه از قبیل ناخنگیر بچه، تبگیر (ترجیحا از نوعی که هم استفاده ازآن راحت باشد و هم قابل اعتماد) سرنگ حبابی و یک پستانک.

- شوینده هایلباس مخصوص کودکان

- نوار بهداشتی برای خودتان (شما تا چند هفته پس ازتولد خونریزی خواهید داشت.)

- دستمال کاغذی، دستمال حوله ای و ظرف یکبارمصرف برای اینکه بتوانید بعد از صرف غذا به سرعت همه جا را تمیز کنید.





+ نوشته شده در دو شنبه 4 فروردين 1393برچسب:بارداری,حاملگی,راهنمای بارداری,راهنمای حاملگی,راهنمای بارداری هفته به هفته,ساعت 4:58 توسط phna |